Σάββατο 16 Απριλίου 2011

ΠΩΣ ΘΑ ΥΠΟΛΟΓΙΖΟΝΤΑΙ ΤΑ ΠΡΟΣΤΙΜΑ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Με την υπ' αριθ. 2063/ΔΙ 632/2011 απόφαση της Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης επιδιώκεται η επιβολή των προστίμων βάσει συγκεκριμένης μεθοδολογίας. Διαβάστε αναλυτικά τις κατευθυντήριες οδηγίες που δόθηκαν από το Υπουργείο.
Η Μέθοδος στηρίζεται στη χρήση αντικειμενικών και σταθμισμένων κριτηρίων, ποιοτικών και ποσοτικών, με σκοπό την ομοιομορφία και τη διαφάνεια κατά τον υπολογισμό των επιβαλλόμενων προστίμων. Η ΥΑ θα εφαρμοστεί στα πρόστιμα τα οποία θα επιβληθούν συνεπεία ελέγχου (ή εργατικής διαφοράς ή ελέγχου άλλης υπηρεσίας πχ Αστυνομίας) οι οποίοι διενεργήθηκαν στις 18/2/2011 (ημερομηνία δημοσίευσης της ΥΑ) και εντεύθεν.

ΠΡΟΣΤΙΜΑ ΠΟΥ ΕΠΙΒΑΛΛΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥΣ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ
Τα πρόστιμα επιβάλλονται με την συνεκτίμηση τριών (3) βασικών κριτηρίων-μεταβλητών και δύο (2) υπο-κριτηρίων. Τα τρία (3) βασικά κριτήρια είναι:
1) Σ = Σοβαρότητα της παράβασης
2) ΑΕ = Αριθμός Εργαζομένων επιχείρησης
3) Υ = Υποτροπή της επιχείρησης

Ως υποτροπή νοείται α) η επιβολή στην ίδια επιχείρηση δύο (2) τουλάχιστον διοικητικών κυρώσεων για παρόμοιες παραβάσεις μέσα σε μία τετραετία, η οποία ξεκινά από τη διενέργεια του ελέγχου (πχ αν ο έλεγχος πραγματοποιήθηκε στις 10/1/2011 θα αναζητηθούν παραβάσεις που έχουν επιβληθεί από 10/1/2011 μέχρι 10/1/2007), ή β) η έκδοση μίας (1) τουλάχιστον αμετάκλητης καταδικαστικής απόφασης που αφορά την τέλεση αξιόποινης πράξης για παρόμοια παράβαση. Προκειμένου να κριθεί εάν οι διαπιστωθείσες παραβάσεις είναι παρόμοιες πρέπει να εξετάζεται το είδος και η φύση αυτών και μάλιστα κατά τρόπο συσταλτικό.

Η ΥΑ διευκρινίζει ότι α) η υποτροπή προκύπτει και από το συνδυασμό των δύο παραπάνω περιπτώσεων, δηλαδή επιβολή μίας διοικητικής κύρωσης και έκδοση αμετάκλητης καταδικαστικής απόφασης και β) τυχόν αλλαγή του νομίμου εκπροσώπου της επιχείρησης δεν επηρεάζει την υποτροπή. Επισημαίνεται ότι η υποβολή μήνυσης ή μηνυτήριας αναφοράς δεν θεωρείται υποτροπή της επιχείρησης διότι αποτελεί την έναρξη μιας διαδικασίας η οποία είναι πιθανό να μην καταλήξει σε καταδικαστική απόφαση. Η υποτροπή λαμβάνεται υπ' όψιν σε επίπεδο επιχείρησης και όχι σε επίπεδο υποκαταστήματος/παραρτήματος (βλ. και κατωτέρω σχετικά με αριθμό εργαζομένων).

Η έλλειψη συνδρομής της μεταβλητής-κριτηρίου Υ δεν επηρεάζει την επιβολή του προστίμου όταν συντρέχουν οι προϋποθέσεις των λοιπών μεταβλητών-κριτηρίων.
Μετά την προσθετική βαθμολόγηση των δύο πρώτων εκ των τριών παραπάνω κριτηρίων και την εισαγωγή της υποτροπής (Υ) θα ληφθούν υπόψη τα ακόλουθα δύο υπο-κριτήρια:
i. ΒΣ = Βαθμός Συνεργασίας και
ii. Θ = Θιγόμενοι εργαζόμενοι

Καθορίζονται επίσης, ειδικοί λόγοι για την αναπροσαρμογή του εκτιμούμενου ποσού προς τα πάνω με βάση το μέγεθος της επιχείρησης υπό την ευρεία έννοια (οικονομικό μέγεθος της επιχείρησης, δραστηριότητα επιχείρησης, κτλ). Επομένως, καθορίζεται κατ' αρχάς ένα βασικό ποσό προστίμου το οποίο μπορεί να αναπροσαρμόζεται προς τα επάνω όταν συντρέχουν ειδικοί λόγοι.

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΤΟΥ ΠΡΟΣΤΙΜΟΥ
Τα βήματα για τον προσδιορισμό του προστίμου είναι (από Α έως ΣΤ) :
Α. Βαθμολογείται η σοβαρότητα της παράβασης με τα αντίστοιχα μόρια σύμφωνα με τον πίνακα 1 με τίτλο «ΣΟΒΑΡΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΒΑΣΗΣ» (1-40 ΜΟΡΙΑ). Η εκτίμηση της σοβαρότητας θα γίνεται κατά περίπτωση για κάθε είδος παράβασης, λαμβάνοντας υπ' όψιν τις ιδιαιτερότητες κάθε περίπτωσης.

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΒΑΘΜΟΛΟΓΗΣΗΣ ΒΑΣΕΙ ΤΟΥ ΠΙΝΑΚΑ 1
Ας υποθέσουμε ότι σε δύο επιχειρήσεις διαπιστώθηκε η παράβαση της υπέρβαση χρονικών ορίων εργασίας (παράνομη υπερωριακή απασχόληση) προσωπικού σε βιοτεχνία, χωρίς προηγούμενη αναγγελία και καταχώρηση των εργαζομένων στο βιβλίο υπερωριών. Η μόνη τους διαφορά είναι ο λόγος για τον οποίο πραγματοποιήθηκε η υπέρβαση των χρονικών ορίων εργασίας χωρίς τις απαιτούμενες προϋποθέσεις.

Η πρώτη επιχείρηση δεν πραγματοποίησε αναγγελία και καταχώρηση των εργαζομένων στο βιβλίο υπερωριών διότι πχ είχε απρόβλεπτο φόρτο από έκτακτη παραγγελία και δεν υπήρχε δυνατότητα εξεύρεσης εκτάκτως νέου, ειδικευμένου προσωπικού να την εκτελέσει. Η παράβαση υπέπεσε στην αντίληψή μας από τυχαίο έλεγχο.

Η δεύτερη επιχείρηση δεν απασχολεί εξειδικευμένο προσωπικό, δεν είχε έκτακτο φόρτο, «δείχνει» εύρωστη οικονομικά, δεν πραγματοποίησε αναγγελία και καταχώρηση των εργαζομένων στο βιβλίο υπερωριών, δεν κατέβαλε τις υπερωρίες για να πλουτίσει αδικαιολόγητα και η παράβαση υπέπεσε στην αντίληψή μας μετά από επανειλημμένες ανώνυμες καταγγελίες.

Σύμφωνα με τον πίνακα παραβάσεων (Παράρτημα I), η παράβαση «Υπέρβαση χρονικών ορίων εργασίας (παράνομη υπερωριακή απασχόληση) προσωπικού σε βιομηχανίες, βιοτεχνίες, χωρίς προηγούμενη αναγγελία και καταχώρηση των εργαζομένων στο βιβλίο υπερωριών» χαρακτηρίζεται ως πολύ υψηλή (31-40 μόρια): στην πρώτη περίπτωση του παραδείγματος τα μόρια που θα πρέπει να επιλέξει ο Επιθεωρητής είναι πχ 31 ή 32 ενώ στη δεύτερη είναι πχ 39 ή 40.


Ετικέτες , ,

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Εγγραφή σε Σχόλια ανάρτησης [Atom]

<< Αρχική σελίδα